Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K

post@ombudsmanden.dk

Telefon: 33 13 25 12 
Fax : 33 13 07 17 
EAN: 5798000016262
CVR: 33 94 63 84 

Telefonisk ekspeditionstid: mandag-torsdag 9.00-16.00, fredag 9.00-15.00.

Personlig henvendelse: mandag-fredag 10.00-14.00


Uanset hvordan du henvender dig til Folketingets Ombudsmand, beder vi dig om altid at opgive dit fulde navn og din adresse. Som led i sagsbehandlingen har vi brug for at vide, hvem der henvender sig.

I de fleste tilfælde vil vi svare dig via Digital Post. Derfor opfordrer vi også dig til at skrive til os via Digital Post.

Ombudsmanden kan ikke behandle anonyme henvendelser. Det fremgår af § 13, stk. 2, i ombudsmandsloven.

Vil du klage til ombudsmanden, kan du bruge vores klageskema

Digital Post e-boks

Hvis du vil sende os en e-mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl.a. kan få adgang til på borger.dk og på e-boks.dk

Digital Post er sikker (krypteret), og der er sikkerhed for, hvem afsenderen er.

Hvis du skriver til os via den digitale postkasse, vil vi også svare dig på denne måde. Vi sender dig en bekræftelse inden for 10 arbejdsdage.

Anden (sikker) e-mail

Hvis du ikke bruger den digitale postkasse (via borger.dk eller e-boks.dk), skal du normalt have en sikker e-mail-konto for at kunne modtage e-mails fra Folketingets Ombudsmand. Du skal selv sørge for opsætning af din egen sikker e-mail-konto.

Kommunikation pr. e-mail er kun tilstrækkelig sikker, hvis man bruger digital signering og kryptering. Det forhindrer nemlig, at uvedkommende kan få kendskab til, hvem der skriver til ombudsmanden, og til eventuelle fortrolige oplysninger i e-mailen.

Offentlige myndigheder må ikke anvende usikker e-mail, hvis den indeholder fortrolige oplysninger – det følger af persondatalovgivningen.

Ombudsmandens e-mail-kommunikation er altid signeret og krypteret. Derfor er det nødvendigt at hente vores certifikat ind i dit eget sikker e-mail-program for at kunne modtage og læse en signeret og krypteret e-mail fra os.

Vejledning i at sende signeret og krypteret e-mail

For at kunne sende og modtage signeret og krypteret sikker e-mail til og fra Folketingets Ombudsmand skal du hente ombudsmandens certifikat ind i dit e-mail-program.

Certifikatet kan nu bruges til at sende og modtage fortrolige (signerede og krypterede) e-mails til Folketingets Ombudsmand.

Du kan kun bestille og installere sikker e-mail via Digitaliseringsstyrelsens "NemID"-hjemmeside. Du kan få vejledning via hjemmesiden nemid.nu

Usikker e-mail

Ombudsmandens e-mail-adresse er post@ombudsmanden.dk

Vi kan godt modtage din klage i en usikker e-mail, men vi kan normalt ikke svare dig på den måde. Derfor er det vigtigt, at du også opgiver dit fulde navn og din postadresse, så vi kan svare dig i et brev sendt med posten.

Du får en automatisk bekræftelse på, at din e-mail er modtaget.