Folketingets Ombudsmand ønsker at være en åben og imødekommende institution. Vi vil gerne informere offentligheden om relevant nyt på en klar og præcis måde.

Du finder vores seneste nyheder på forsiden af hjemmesiden.

Du kan også abonnere på nyheder fra ombudsmanden. Så modtager du links til vores nyheder, så snart de bliver lagt på hjemmesiden.


Hvem ringer man til

Ombudsmanden har ikke en egentlig presseafdeling. Opgaven med at servicere journalister varetages i udgangspunktet af den jurist, som behandler en sag. I bunden af nyheder står der kontaktoplysninger på den eller de jurister, man kan kontakte. Jurister kan oplyse om sagens indhold, hjælpe med dokumenter og forklare juridiske principper. Hvis spørgsmål kræver nye vurderinger, kan det være nødvendigt at tale med ombudsmanden eller direktøren.

Ringer man om en sag, der ikke er afsluttet, kan det være mere vanskeligt at hjælpe. Vi kan af hensyn til klageren ikke afsløre, om vi arbejder med en bestemt sag. Hvis man som journalist får en fuldmagt fra klageren, kan vi typisk hjælpe med mere faktuelle oplysninger om sagen. Men ikke med en forhåndsvurdering – ”Hvordan tror du, sagen ender?”


Årsberetning

I Folketingets Ombudsmands beretning udlægger husets chefer og ombudsmanden vigtige tendenser i hver sin kroniklignende artikel. Derudover kan man læse årets vigtigste sager og statistik. Beretningen ligger her på hjemmesiden, men kan også bestilles gratis i bogform.


Kontakt

I telefontiden (man-tors 9-16, fre 9-15): 33 13 25 12


Pressefotos

Fotos, som kan benyttes ved omtale af Folketingets Ombudsmand. Fotografens navn skal anføres ved offentliggørelse.

Pressefoto